"Christmas - the time to fix the computers of your loved ones" « Lord Wyrm

NVIDIA bringt "Release 256" GeForce-Treiber

mat 25.05.2010 19585 10
nvidia_geforce-treiber_release-256_154998.jpg
Als "Release 256" stellt sich der neuste Beta-Treiber für NVIDIA GeForce-Grafikkarten vor. Dieses riesige Update bringt den Abgleich von Desktop- und Notebook-Treiber, sowie Blu-ray 3D, detaillierteres Multi-GPU-Setup, extremere AA-Einstellungen, CUDA 3.1, OpenGL 4.0 und bessere Performance für die Fermi-Generation.

Mit einem beeindruckenden Treiber-Update für GeForce-Grafikkarten ab Version 6 überrascht NVIDIA ihr Klientel. Der Treiber hört auf die Zahlensuppe 257.15 und befindet sich derzeit noch im Beta-Stadium. Erfreulich zu hören ist besonders der Abgleich zwischen Desktop- und Notebook-Treiber, den auch ATI vor kurzem hinter sich gebracht hat. Fortan wird es den sogenannten Verde Notebook-Treiber geben, dessen Kern mit den Desktop-Treibern gleichauf ist. Damit sollte sich das mühsame inf-Modding im Großen und Ganzen vermeiden lassen, es sei denn man will zusätzliche Features freischalten.

Nicht weniger Glückshormone verursachen die Leistungszuwächse von GTX 470/480 in DX10 und -11. So soll laut NVIDIA je nach Konfiguration im Durchschnitt um die 5-10% mehr Frames fabriziert werden können. Besonders SLI soll vom Treiber-Update profitieren: 32-faches CSAA wird um durchschnittlich 15% schneller dargestellt und Metro 2033 bekommt einen Boost um bis zu 40%. Hier eine genaue Auflistung wo NVIDIA nachgebessert hat:

click to enlarge
Der neue 256-Geforce-Treiber bringt der Fermi-Generation ordentliche Leistungszuwächse in DX10 und -11


Doch NVIDIA hat nicht nur aufgeräumt und optimiert. Einiges an Arbeit ist auch in ein besseres Multi-GPU-Management geflossen. Das Resultat ist eine neue Seite im Control Panel, die eine detailliertere Konfiguration des Verbunds ermöglicht. Ein Screenshot sagt hier mehr als tausend Worte:

click to enlarge
Ein neues Multi-GPU-Setup ermöglicht eine detailliertere Konfiguration des SLI-Verbunds


Desweiteren gibt es neue Antialiasing-Modi für SLI-Verbünde. So unterstützt ein 3-way-SLI-Verbund an GTX 200-Karten nun 48-faches, während drei Stück einer GTX 400 sogar 96-faches Antialiasing produzieren können. Welche Bildqualität uns dadurch erwartet und in welcher Form diese Modi praxistauglich sind, werden bald einige Test zeigen. Wir halten unsere Erwartungen derzeit niedrig. Wer mehr über die neuen Features des 256-GeForce-Treibers wissen will, der findet dazu einen eigenen Blog-Eintrag auf nvidia.com bzw. eine genaue Auflistung in den folgenden Release Notes.

Release Notes
This is the first driver release from the Release 256 family of drivers (versions 256.xx to 259.xx). This driver package supports GeForce 6, 7, 8, 9, 100, 200, 300, and 400-series desktop GPUs as well as ION desktop GPUs. Learn more about Release 256 drivers here .

New in Version 257.15

Adds support for Blu-ray 3D with NVIDIA 3D Vision technology. Learn more about the hardware and software requirements here .
Increases performance for GeForce GTX 400 Series GPUs in several PC games. The following are examples of some of the most significant improvements measured with GeForce GTX 480. Results will vary depending on your GPU and system configuration:
Up to 14% in Aliens vs. Predator (1920x1200 noAA/AF – Tessellation on)
Up to 4% in Batman: Arkham Asylum (1920x1200 4xAA/16xAF PhysX=High)
Up to 5% in BattleForge (1920x1200 4xAA/16xAF – Very High settings)
Up to 5% in Call of Duty: Modern Warfare 2 (1920x1200 4xAA/16xAF)
Up to 4% in Crysis: Warhead (1920x1200 4xAA/16xAF – Enthusiast setting)
Up to 24% in Enemy Territory: Quake Wars (1920x1200 no AA/AF)
Up to 9% in Far Cry 2 (2560x1600 8xAA/16xAF)
Up to 25% in Just Cause 2 (2560x1600 no AA/AF - Concrete Jungle)
Up to 7% in Metro 2033 (1920x1200 no AA/16xAF – Tessellation on)
Up to 40% in Metro 2033 with SLI ((1920x1200 4xAA/16xAF – Tessellation on)
Up to 8% in S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (1920x1200 no AA/AF – Day)
Up to 110% in Stone Giant with SLI (2650x1600 – Tessellation on, DoF on)
Up to 6% in The Chronicles of Riddick: Dark Athena (2560x1600 no AA/AF)
Up to 9% in Unigine: Tropics (2560x1600 no AA/AF – OpenGL)
Up to 5% in 3DMark Vantage (Performance and Extreme Presets)
Up to 19% with Transparency AA (1920x1200 4xTrSS – measured in Crysis)
Upgrades PhysX System Software to version 9.10.0222.
Adds support for OpenGL 4.0 for GeForce GTX 400 Series GPUs.
Adds support for CUDA Toolkit 3.1 which includes significant performance increases for double precision math operations. See CUDA Zone for more details.
Adds support for new extreme Antialiasing modes for 3-way SLI PCs, including up to SLI48x AA for GeForce 200 series GPUs and up to SLI96x AA for GeForce GTX 400 series GPUs.
Adds support for a new ‘Quality’ mode for NVIDIA’s Ambient Occlusion control panel feature.
Adds a new NVIDIA Control Panel setup page for SLI and PhysX for ultimate control over multi-gpu configurations.
Adds a new NVIDIA Control Panel feature for ultimate control over CUDA GPUs, allowing the user to effectively choose which GPU will power each CUDA application.
3D Vision customers can download the v257.15 3D Vision drivers here.
Includes numerous bug fixes. Refer to the release notes on the documentation tab for information about the key bug fixes in this release.
Users without US English operating systems can select their language and download the International driver here.
Additional Information:

Installs HD Audio driver version 1.0.9.1 (for supported GPUs).
Supports the new GPU-accelerated features in Adobe CS5.
Supports GPU-acceleration for smoother online HD videos with Adobe Flash 10.1. Learn more here.
Supports the new version of MotionDSP's video enhancement software, vReveal, which adds support for HD output. NVIDIA customers can download a free version of vReveal that supports up to SD output here.
Supports DirectCompute with Windows 7 and GeForce 8-series and later GPUs.
Supports OpenCL 1.0 (Open Computing Language) for all GeForce 8-series and later GPUs.
Supports OpenGL 3.2 for GeForce 8-series and later GPUs.
Supports single GPU and NVIDIA SLI technology on DirectX 9, DirectX 10, DirectX 11, and OpenGL, including 3-way SLI, Quad SLI, and SLI support on SLI-certified Intel X58-based motherboards.
Supports GPU overclocking and temperature monitoring by installing NVIDIA System Tools software.

Links: blogs.nvidia.com | Neuer Notebook-Treiber
Downloads: Vista/7 32 bit | Vista/7 64 bit
Kontakt | Unser Forum | Über overclockers.at | Impressum | Datenschutz